UNITATE DE ÎNGRIJIRE LA DOMICILIU PENTRU PERSOANE VÂRTSNICE
ACCESAREA SERVICIILOR UNITĂȚII DE ÎNGRIJIRE LA DOMICILIU
Aceesarea serviciilor de îngrijire la domiciliu se realizează în baza unei proceduri de admitere
ETAPELE ADMITERII
PASUL1 : Manifestarea intenției de a beneficia de serviciile sociale
Când se acordă serviciile sociale?
Serviciile sociale se acordă la solicitarea persoanei în cauza, a familiei acesteia sau a unui reprezentant legal/ aparținător. De asemenea, există cazuri în care solicitarea pentru acordarea de servicii sociale poate fi adresată și de un alt furnizor de acest tip de servicii sau de alte unități, cum sunt spre exemplu spitalele.
Ce formă trebuie sa aibă solicitarea pentru acordarea serviciilor sociale?
Pentru a beneficia de serviciile sociale solicitarea trebuie sa fie scrisă, sub forma unei cereri de asistare pe care o găsiți atât la sediul unității, cât și pe site. Cererea trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
Declarație privind situația locativă;
Declarație Venit;
Declarație privind veridicitatea datelor;
Declarație că există/ nu există susținători legali.
Acord de prelucrare a datelor cu caracter personal
copie ( xerox) CI/BI/PA solicitant și persoană de contact ( unde este cazul);
copie ( xerox) CI/BI/PA membrilor familiei solicitantului care locuiesc cu el, sau care au responsabilități legale față de acesta;
copie certificat naștere solicitant;
copie certificat de căsătorie/hotărâre divorț/certificat deces;
certificat încadrare în grad de handicap + plan de recuperare anexă CH( după caz);
decizie pensionare;
copie / documente doveditoare venit (cupon pensie, adeverință venit ANAF din care să rezulte veniturile solicitantului/ alte documente) pentru solicitant /membrii familiei care se gospodăresc cu acesta și / sau susținătorii legali, după caz, alte documente;
copie a hotărârilor judecătorești / contractelor notariale care stabilesc obligații financiare de întreținere în favoarea solicitantului, dacă este cazul;
adeverinţă medicală de la medicul de familie pentru solicitant din care să rezulte că nu se află în evidență cu boli psihice, din sfera celor sus menționate, nu suferă de boli infecto-contagioase sau dermato-venerice (cu recomandarea accesării serviciilor CZAR și de kinetoterapie, după caz);
documente care atestă situația locativă ( după caz);
hotărâri / sentințe civile cu relevanță pentru familia solicitantului;
alte documente cu relevanță pentru situația familială și/ sau a solicitantului (după caz).
Cererea de asistare și documentele de la pct. b) – n) sus menționate se depun și sunt înregistrate la sediul Unității de Îngrijire la Domiciliu. Personalul de specialitate, în termen de 30 de zile de la depunerea cererii însoțite de documentele anterior menționate, procedează la evaluarea inițială și multidisciplinară a cazului, în colaborare cu compartimentul de specialitate din cadrul Direcției de Asistență Socială – Primăria Curtici, și alți specialiști cu relevanță în domeniu, evaluare ulterior căreia, în situația în care solicitantul îndeplinește criteriile legal prevăzute, se va emite dispoziția de asistare a acestuia în cadrul Unității de Îngrijire la Domiciliu. Serviciile Unității de Îngrijire la Domiciliu se vor acorda în baza unui contract de servicii sociale și sunt detaliate în planul individualizat de asistență și îngrijire, plan care detaliază tipurile de servicii, și care va fi adaptat nevoilor beneficiarilor, urmând a fi revizuit semestrial, sau ori de câte ori situația o impune.
Care sunt condițiile de accesare a serviciilor unității?
Condițiile de accesare a serviciilor unității sunt următoarele:
nevoile de asistenţă formulate de către potenţialii beneficiari;
numărul cazurilor active la momentul adresării (numărul beneficiarilor asistaţi de serviciul social);
eficienţa cu care centrul poate acoperi nevoile de asistenţă a celui ce se adresează serviciului;
dacă unitatea de îngrijire la domiciliu nu poate răspunde eficient particularităţilor beneficiarilor, aceştia vor fi orientaţi către alte servicii;
încadrarea într-un anumit grad de dependență, conform HG. Nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naționale de evaluare a persoanelor vârstnice;
sunt persoane vârstnice care nu prezintă tulburări comportamentale agresive care pot pune în pericol siguranța și securitatea, atât a propriei persoane, cât și a personalului UÎD și periclita buna desfășurare a activității la domiciliul persoanei vârstnice,
sunt persoane vârstnice care nu suferă de narcomanie, alcoolism, toxicomanie, TBC și alte maladii care necesită îngrijirea în instituții de specialitate.
au prioritate persoanele vârstnice fără aparținători și/sau persoanele cărora li s-a instituit dreptul la servicii de sociale ca măsură de asistență socială.
nu au familie su nu se află în întreținerea unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispozițiilor legale (nu au întreținători legali ca urmare a unui act juridic cu clauză de întreținere), cu excepția situațiilor de forță majoră, temporar, până la reabilitarea/clarificarea situației;
sunt persoane vârstnice care se află în imposibilitatea de a – și asigura nevoile socio-medicale, din cauza unor boli, stării fizice sau psihice;
familia nu poate să îi asigure persoanei vârstnice, temporar sau permanent, din motive întemeiate, îngrijirea de care are nevoie – aspect constatat ca urmare a procesului de evaluare realizat de personalul de specialitate.
sunt persoane vârstnice care se află în situațiile de urgență su necesitate prevăzute de lege.
PASUL2 : Analiza situației de dependență / vulnerabilitate în care se află solicitantul / evaluarea inițială multidisciplinară a cazului
– Ce presupune evaluarea inițială?
Aceasta se referă la analiza documentelor depuse la dosarul solicitantului, precum și la evaluarea preliminară de către specialiștii unității, pentru a constata dacă în cadrul serviciului există resurse suficiente pentru acordarea serviciilor de care are nevoie persoana în cauză.
De ce este necesară o astfel de evaluare?
Întocmirea evaluării inițiale este necesară pentru a verifica dacă persoana în cauză se încadrează în criteriile de eligibilitate necesare accesării serviciilor instituției noastre. Evaluarea initială se realizează de echipa formata din asistent social și alți membri ai echipei multidisciplinare, după caz.
Criterii de eligibilitate:
Unitatea de Îngrijire la Domiciliu – DAS Primăria Oraș Curtici facilitează accesul la servicii sociale pentru persoanele definite de lege ca potenţiali beneficiari, fără discriminare de sex, vârstă, religie, apartenenţă etnică sau naţionalitate şi stabileşte criterii obiective de eligibilitate şi admitere, în funcţie de serviciile sociale furnizate şi de resursele disponibile.
Condițiile de eligibilitate, respectiv condițiile de accesare a serviciilor Unității de Îngrijire la Domiciliu au în vedere persoana vârstnică, care a împlinit vârsta de pensionare și se regăsește în una din următoarele situații:
domiciliul beneficiarilor ( se vor admite în centru beneficiarii care au domiciliul în localitatea Curtici);
vârsta beneficiarului – minim vârsta legală de pensionare, respectiv 65 ani, așa cum sunt ele definite de legislația în vigoare ( prevederile art. 1, al. 4 din Legea nr. 17/2000 ®, cu modificările și completările ulterioare și prevedderilor Legii nr. 292/2011, art. 6, al. bb);
nu au posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;
se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice;
e persoana vârstnică pentru care s-a stabilit un anumit grad de dependență conform HG. nr. 886/2000 pentru aprobarea grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice;
sunt persoane vârstnice pentru care serviciile de îngrijire la domiciliu nu pot fi furnizate de îngrijitori informali;
e persoană vârstnică lipsită de suport, temporar sau permanent, și care necesită ajutor pentru efectuarea activităților cotidiene;
vârstnici care locuiesc singuri, care nu au autonomie personală și/sau se află în risc de marginalizare socială.
persoanele vârstnice nu au familie/ susținători legali, sau aceștia nu pot să își asume obligațiile, temporar sau permanent, datorită stării de sănătate, situației economice, a sarcinilor familiale, sau a altor motive întemeiate, aspect constatat ca urmare a procesului de evaluare realizat de personalul de specialitate;
persoanele vârstnice cu afecțiuni/boli /dizabilități care pot fi acoperite de serviciile oferite în cadrul unității;
persoanele vârstnice aflate în situații de dificultate/vulnerabilitate;
persoanele vârstnice care trăiesc în comunități marginalizate;
e persoană vârstnică pentru care, prin certificatul de încadrare în grad de handicap, nu i s-a stabilit dreptul de asistent personal / indemnizație de însoțitor;
e persoană vârstnică care nu au încheiate contracte de întreținere, sau orice acte juridice de înstrăinare cu clauză de întreținere, excepție făcând, temporar ( până la reabilitarea situației), cazurile de forță majoră în care vârstnicul se află într-o situație de risc.
e persoană vârstnică pentru care, prin certificatul de încadrare în grad de handicap, nu li s-a stabilit dreptul de asistent personal / indemnizație de însoțitor.
Nu pot beneficia de serviciile Unității de Îngrijire la Domiciliu – DAS Curtici, persoanele vârstnice la care sunt identificate, în urma procesului de evaluare/reevaluare, următoarele aspecte:
prezintă nevoi care nu pot fi acoperite de aria de competențe specifică UID;
nu au domiciliul în fapt și conform actului de identitate în orașul Curtici;
au tulburări psihice și / sau tulburări de comportament care ar periclita buna desfășurare a activității specifice UID;
au tulburări comportamentale care pot pune în pericol siguranța și securitatea, atât a proprie persoane, cât și a personalului implicat în acordarea serviciilor;
nu se încadrează în criteriile de eligibilitate prevăzute prin prezentul regulament și prevederile legale conexe;
refuză să ofere informații sau oferă informații false cu privire la situația sa sau a celorlalți membri ai familiei, și/sau documentele solicitate;
refuză să ofere documentele solicitate de personalul unității, în vederea instrumentării cazului;
nevoile persoanei vârstnice depășesc oferta de servicii ce pot fi acordate prin intermediul unității.
au afecțiuni contagioase, adicții ( droguri, alcool, etc) care reprezintă un risc pentru personalul implicat în managementul cazului și oferirea de servicii specifice, precum și alte maladii care necesită îngrijirea în instituții de specialitate;
sunt persoane vârstnice pentru care, prin certificatul de încadrare în grad de handicap, s-a stabilit dreptul de asistent personal / indemnizație de însoțitor;
sunt persoane vârstnice care au încheiate contracte de întreținere, sau orice acte juridice de înstrăinare cu clauză de întreținere, excepție făcând, temporar ( până la reabilitarea situației), cazurile de forță majoră în care vârstnicul se află într-o situație de risc.
Nu se admit ca beneficiari persoanele vârstnice în stare de ebrietate sau care manifestă un comportament agresiv.
Au prioritate la accesarea serviciilor specifice Unitășii de Îngrijire la Domiciliu persoanele vârstnice fără aparținători. Toate serviciile se acordă persoanelor vârstnice eligibile, indiferent de sex, religie, etnie, apartenență politică.
PASUL 3 : Comunicarea deciziei
Ulterior evaluării inițiale și respectiv a analizei documentelor depuse de solicitant, precum și în funcție de numarul de locuri disponibile, se va contura răspunsul final în ceea ce privește admiterea în Unitatea de Îngrijire la Domiciliu . Decizia va fi comunicată solicitantului de către personalul responsabil al unității.
Care este urmatorul pas dacă raspunsul comunicat este unul pozitiv?
Dacă raspunsul este pozitiv beneficiarul este informat despre drepturile si obligațiile sale, despre serviciile și facilitățile oferite precum și despre regulamentul de organizare si funcționare a unității, și celelalte regulamente specifice serviciului. Ulterior se perfectează un contract de furnizare de servicii sociale între unitatea noastră si beneficiar.
Ce se întâmplă în cazul unui răspuns negativ?
Dacă admiterea în unitatea noastră nu este aprobată, conducerea va emite în scris o adresă de respingere și va anunța solicitantul (persoana în cauză, familia, reprezentanții sau aparținătorul) de aupra motivelor respingerii.
Daca doriti si mai multe detalii va rugăm sa ne contactati fie telefonic, la nr. de telefon 0799605443,, sau pe email la adresa unitateingrijireladomiciliu@primariacurtici.ro